Van Roosmalen. Dan kom je thuis.

Een dieselauto, hoe zit het nou? 

De laatste tijd hoor je van alles over diesel. De een zegt dat diesel schadelijk is en verbannen moet worden, de ander zegt het tegenovergestelde. Maar hoe zit het nou eigenlijk? Wij doken erin. Al vanaf 10.000 kilometer per jaar kan een diesel goedkoper zijn. De hogere wegenbelasting weegt dan niet op tegen het brandstofvoordeel. Bovendien is een dieselauto minder onderhoudsgevoelig en ervaren de meesten meer rijcomfort door het hoge motorkoppel.

Bij de uitstoot van een auto komt een aantal zaken kijken. Een van die zaken is de uitstoot van CO2. De uitstoot van CO2 is niet direct schadelijk voor mens en dier, maar wel voor het klimaat. De CO2-uitstoot van dieselmotoren is echter niet de bron van de discussie: uitgebreid onderzoek toont aan dat sinds de Euro 2 norm uit 1996 dieselmotoren significant minder CO2-uitstoot hebben dan gelijkwaardige benzinemotoren (Nieuwenhuis, 2017). Ook bij Volvo zie je dit duidelijk terug. De CO2 uitstoot is voor iedere Volvo terug te vinden op basis van kenteken of in de (online) prijslijsten.

Daarnaast zien we de uitstoot van fijnstof en stikstof, welke slecht zijn mens en dier maar niet zo zeer voor het klimaat. Met name oudere diesels van vr 2005 hebben hiervan een relatief hoge uitstoot. In de volgende jaren is de uitstoot van deze deeltjes drastisch verminderd door vorderende technieken. De laatste resultaten uit de nieuwe WLTP-metingen tonen zelfs dat moderne dieselauto’s ongeveer net zoveel - of zelfs minder - fijnstof uitstoten als een gelijkwaardige benzineauto. De uitstoot van stikstof is echter bij diesel hoger dan bij benzine, maar ook hier lijkt nu een einde aan te komen.

Om de discussie een halt toe te roepen heeft autotoeleverancier Bosch een nieuwe technologie ontwikkeld die dankzij kunstmatige intelligentie slechts een fractie van de wettelijk toegestane uitstoot behaalt. Het nieuwe systeem heeft al een record van 13 milligram uitgestoten stikstof per kilometer behaald, waar de wettelijke maximum 168 milligram bedraagt (Jacobs, 2018). Dr. Bart Somers van de Technische Universiteit Eindhoven bevestigt de bevindingen van Bosch en doet er nog een schepje bovenop: “Ik sluit niet uit dat de lucht er schoner uitkomt dan dat-ie erin gaat. We hebben diesel echt nodig om de klimaatdoelen te halen.” “De publieke opinie is dat diesel vies is, dat negatieve imago is niet terecht.” 

Is een Volvo met een dieselmotor voor u ook interessant? Bepaal samen met een van onze verkoopadviseurs of het in uw situatie ook voordeel kan opleveren. Voor de toegang tot de zogenaamde ‘milieuzones’ hoeft u het niet te laten, al onze occasions en nieuwe Volvo’s kunnen zonder problemen alle steden met een milieuzone in, ook in het buitenland.

Diesel aanbod bekijken


Bronnen

AD. (2018, juni 23). Is de dieselauto dood? Welnee we blijven hem gewoon kopen . Opgehaald van https://www.ad.nl/economie/is-de-dieselauto-dood-welnee-we-blijven-hem-gewoon-kopen-br-br~ab7b803a/
Jacobs, F. (2018, april 25). BOSCH: DIESEL HEEFT WEL TOEKOMST. Opgehaald van AutoWeek: https://www.autoweek.nl/nieuws/bosch-diesel-heeft-wel-toekomst/
Nieuwenhuis, P. (2017, mei 2). Fact Check: are diesel cars really more polluting than petrol cars? Opgehaald van The Conversation: Academic Rigour, Journalistic Flair: https://theconversation.com/fact-check-are-diesel-cars-really-more-polluting-than-petrol-cars-76241

Copyright 2018 Van Roosmalen, Tilburg