Tien jarenplan Van Roosmalen leidt naar herindeling

Optimaliseren en reorganiseren hebben de voorbije jaren centraal gestaan binnen de Van Roosmalen Groep. Onlangs legde eigenaar Jan van Roosmalen zijn visie voor de komende tien jaren neer bij Volvo Cars Nederland. Daarin staat de herindeling van de Volvo-vestigingen centraal en neemt de klant een nog centralere positie in. Voor 'De Achterbank’ in gesprek met een van de grootste Volvo-dealers van ons land.

23 juli 2013

Tien jarenplan Van Roosmalen leidt naar herindeling
Jan van Roosmalen: ‘We gaan in de toekomst de berijder volgen in plaats van de auto’.

De Van Roosmalen Groep is in ons land goed voor 9,7 procent Volvo-marktaandeel en omvat acht vestigingen. De Volvo-dealerschappen (sales en after-sales) staan van 's-Hertogenbosch tot Helmond centraal. Ook een schadebedrijf maakt deel uit van de groep. De onlangs afgesloten reorganisatie is voor Jan van Roosmalen niet het moment om achterover te gaan leunen. Over de locaties is hij tevreden maar de komende jaren is er toch nog veel werk aan de winkel. De plannen waarmee Jan van Roosmalen bij Volvo Cars Nederland aanklopte, hebben vooral een strategisch karakter. Groei staat daarin centraal. “Om de indirecte kosten te kunnen dekken, is dat essentieel.”

CategorieŽn

Het indelen van de vestigingen in drie categorieŽn is een belangrijk onderdeel van de strategie. Jan van Roosmalen spreekt over grote, middelgrote en kleine vestigingen waarbij laatstgenoemde geŽnt zijn op after-sales. ’s-Hertogenbosch en Eindhoven plaatst hij als ‘vanzelfsprekend’ in de categorie groot. “Daar staan alle types en uitvoeringen, die Volvo in huis heeft in de showroom. Voor sales en after-sales kunnen consumenten daar terecht.” Best, noemt hij ‘een vraag’. Tilburg schaart bij onder middel-groot. Eersel vindt hij een 'technisch goede locatie' maar te gedateerd. In 2014 krijgt die vestiging een re-shuffle. “Een investering waard. De Kempen is een gebied met veel potentieel en er zit veel industrie.”
Personaliseren

Het achterste van zijn tong laat hij niet zien. Tijdens het gesprek komt er af en toe een geheimzinnig lachje over zijn lippen. Wel geeft hij aan de band met de klant nog verder te willen verstevigen. “We gaan de berijder volgen in plaats van de auto. Personaliseren wordt steeds belangrijker.” Hij wijst op de Blue Carpet Treatment waarin voor de Volvo-rijder veel verwennerij schuil gaat en op de karaktereigenschappen van zijn bedrijf. “We staan voor open en betrouwbaar. Bovendien is de bereikbaarheid van de vestigingen nu al optimaal.”
Lease

De tanende economie komt uiteraard over tafel maar Jan van Roosmalen heeft geen reden tot klagen. “We hebben dit jaar al veel afgeleverd en er staan zevenhonderd Volvo’s in backorder. Dat heeft te maken met de vele fiscaal aantrekkelijke Volvo-uitvoeringen. Vooral op de V60 Hybrid met 0 procent bijtelling is er een ware run.” Daarmee slaat hij een bruggetje naar de zakelijke rijder. “Met het onlangs opgerichte Van Roosmalen Leasing zijn we ook die categorie automobilisten optimaal van dienst.”

Van Roosmalen is gevestigd in Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk, Best, Eindhoven Noord, Veldhoven, Hapert en Helmond. Het bedrijf heeft 165 medewerkers (145 fte).

Tekst en foto: WdeV Communicatie